کنکور هنر یک آزمون تخصصی برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه های تحت نظر وزارت علوم سطح کشور است. در سالهای گذشته این آزمون یکبار در سال و در تیرماه برگزار میشد، اما طبق تصمیم گیری های صورت گرفته توسط سازمان سنجش، از دی ماه 1402 این آزمون دوبار در سال و در ماه های دی و تیر برگزار میشود. دانش آموزان میتوانند در هر دو نوبت آزمون شرکت کنند و بهترین رتبه ی کسب شده در این دو آزمون به عنوان ملاک سنجش آنها برای پذیرش در دانشگاه درنظر گرفته میشود. تمامی افرادی که دارای دیپلم دوازدهم نظام جدید یا دیپلم نظام قدیم یا مدرک کاردانی فنی و حرفه ای هستند میتوانند در این آزمون شرکت کنند.

منابع کنکور هنر از زبان استاد حمیرضا شیردل

منابع کنکور هنر از زبان استاد علی آزاد

منابع کنکور هنر از زبان دکتر مهری

منابع کنکور هنر سازمان سنجش

در جدول زیر کتاب‌هایی که سازمان سنجش آموزش کشور(sanjesh.org) به عنوان منابع کنکور هنر ۱۴۰۳ معرفی کرده است را بیان می‌کنیم.

منابع وزارتی دروس تخصصی معرفی شده توسط سازمان سنجش
درک عمومی هنر تاریخ هنر ایران تاریخ هنر جهان عکاسی1 عکاسی2 آشنایی با هنرهای تجسمی    آشنایی با مکاتب نقاشی  کارگاه طراحی نقوش سنتی1 آشنایی با صنایع دستی ایران1- آشنایی با بناهای تاریخی
خلاقیت نمایشی دانش فنی تخصصی فتوگرافیک-اصول ومبانی طراحی صحنه-دانش فنی پایه پویانمایی -متحرک سازی دوبعدی-طراحی شخصیت در پویانمایی-تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ایی-تصویربرداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی-نگارش متن برنامه های تلویزیونی-تدوین و صداگذاری برنامه های تلویزیونی-آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان -اصول و مبانی نمایش عروسکی -اصول و مبانی ماسک و گریم
خلاقیت موسیقی مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی –  سازشناسی ایرانی شناخت سازهای ارکستر سمفونیک1   ارکستر سمفونیک2
خواص مواد شناخت مواد و مصالح -چاپ دستی-حجم سازی-حجم شناسی و ماکت سازی
ریاضی و فیزیک علم مناظر و مرایا – مبانی طراحی معماری
خلاقیت تصویری مبانی هنرهای تجسمی – طراحی 1 – طراحی 2 – خط در گرافیک – پایه و اصول صفحه آرایی-مبانی تصویرسازی-خوشنویسی-کارگاه هنر 1 و 2 (جدید)-کارگاه رنگ در نقاشی -تصویرسازی آموزشی و تایپوگرافی – طراحی نشانه ؛تصویرگری کتاب کودک و نظارت چاپ – گرافیک نشر و مطبوعات – کارگاه چاپ دستی 1- کارگاه رنگ در نقاشی

بهترین منابع کنکور هنر

سازمان سنجش تنها کتاب های درسی را به عنوان منابع کنوکور هنر معرفی کرده در حالی که برای موفقیت در کنکور سراسری هنر، در کنار مطالعه کتب درسی باید از منابع کمک آموزشی نیز استفاده نمایید؛ در جدول زیر کارشناسان هنریون به بیان بهترین منابع کنکور هنر + بهترین کلاس های آموزشی کنکور هنر در سال ۱۴۰۳ پرداخته اند(دروس ستاره دار از اهمیت بیشتری برخوردارند)

منابع پیشنهادی هنریون برای دروس تخصصی
درک عمومی هنر کارگاه هنر2 قدیم-دانش فنی تخصصی فرش(اختیاری)-دانش فنی تخصصی معماری داخلی(پایه دوازدهم)-دانش فنی طراحی و دوخت پایه دهم از ص 93 تا آخر-خوشنویسی-حجم سازی 1-کارگاه صنایع دستی ایران

*تاریخ هنر جهان

*تاریخ هنر ایران

*آشنایی با مکاتب نقاشی

*کارگاه نقاشی

*کارگاه طراح نقوش سنتی

*دانش فنی پایه فرش

*آشنایی با بناهای تاریخی

*عکاسی1

*عکاسی 2

*آشنایی با هنرهای تجسمی

کلاس درک عمومی دکتر بنفشه مهری

خلاقیت نمایشی گویندگی اجرا و بازیگری ساخت و اجرای دکور لباس و ماسک و گریم دانش فنی پایه نگارش متن برنامه های تلویزیونی دانش فنی تخصصی تدوین و صداگذاری برنامه های تلویزیونی تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ای طراحی فضا و صحنه در پویانمایی طراحی شخصیت در پویانمایی متحرک سازی رایانه ای ارزیابی تولید در پویانمایی-متحرک سازی دو بعدی-همراه هنرجو پویانمایی-ارزیابی تولید در پویانمایی-دانش فنی پایه تلویزیون-دانش فنی تخصصی تلویزیون-همراه هنر جو تلویزیون-
ساخت و بازی دهندگی عروسک های نمایشی
تصویر برداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی
دانش فنی پایه پویانمایی
دانش فنی تخصصی پویانمایی
*آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
*اصول و مبانی طراحی صحنه
*اصول و مبانی نمایش عروسکی
*اصول و مبانی ماسک و گریم کلاس خلاقیت نمایشی
خلاقیت موسیقی مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی سازشاسی ایرانی شناخت سازهای ارکستر سمفونیک1 شناخت سازهای ارکستر سمفونیک2
کلاس استاد نیلوفر جابری
خواص مواد

کتاب خواص مواد جامع امیر علی کریمیان انتشارات راه اندیشه(چاپ جدید)

یا کتابای وزارتی:شناخت مواد و مصالح-صنایع دستی ایران1-چاپ دستی 1-حجم سازی و ماکت سازی-حجم سازی 1-خوشنویسی-اصول مبانی طراحی اندام و لباس

کلاس استاد امیرعلی کریمیان

درک عمومی ریاضی و فیزیک درسنامه و تست ریاضی فیزیک انتشارات کارنامه کتاب

کلاس ریاضی استاد حمیدرضا شیردل

خلاقیت تصویری کارگاه رنگ-مبانی تصویرسازی-پایه و اصول صفحه آرایی-انسان فضا طراحی-طراحی و زبان بصری -کارگاه چاپ دستی-علم مناظرو مرایا

*مبانی هنرهای تجسمی

*خط در گرافیک

*طراحی 1 و 2

*حجم سازی 1

*کارگاه هنر 1 و 2(جدید)

کلاس استاد علی آزاد

منابع پیشنهادی هنریون برای دروس عمومی
دانش آموزان شاخه های نظری دانش آموزان شاخه ی نظری میتوانند علاوه بر کتب درسی، و برای تسلط بیشتر بر مباحث، از سری کتاب های ماجرای منو درسام انتشارات خیلی سبز استفاده کنند.
دانش آموزان هنرستانی دانش آموزان هنرستانی نیز میتوانند برای دروس دین و زندگی، زبان انگلیسی و سلامت و بهداشت از کتاب های خیلی سبز استفاده کنند ولی برای دروس عربی و ادبیات ازآنجایی که کتاب کمک درسی مناسبی وجود ندارد لازم است تا دانش آموزان به مطالب کتب درسی تسلط کامل داشته باشند.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل کتاب ها و منابع کنکور هنر را معرفی کنیم تا راهنمایی باشد برای شما؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کتاب ها به مقاله “کتاب های کنکور هنر” مراجعه کنید.

کنکور هنر شامل دو بخش عملی و تئوری است. منابع مورد نیاز برای بخش تئوری پیش‌تر توضیح داده شد. اکثر رشته های کنکور هنر شامل آزمون عملی هستند که تاثیر این آزمون از سال ۱۴۰۳ تقریبا چهار برابر شده است. (40 درصد از کل نتیجه منوط به آزمون عملی است) پس کسی که برای کنکور مطالعه دارد باید همزمان برای آزمون عملی هم تمرین داشته باشد.

یکی از رایج ترین سوالات در بین دانش آموزان این است که آیا هنرستانی ها هم نیازی به شرکت در کنکور هنر دارند یا خیر؟؟

یکی از مزیت های موجود برای دانش آموزان هنرستانی و کار و دانش، امکان ثبت نام مستقیم در دانشگاه بدون شرکت در کنکور سراسری است. بدین صورت که این دانش آموزان می توانند رشته هنرستان خود را در دانشگاه هایی که زیر نظر سازمان فنی حرفه ای فعالیت میکنند، با شرط معدل و به صورت روزانه و در مقطع کاردانی ادامه دهند. به عنوان مثال دانش آموز هنرستانی که در مقطع یازدهم مشغول به تحصیل است، برای ادامه تحصیل در دانشگاه میتواند به دو صورت می تواند اقدام کند:

  1. می تواند با شرط معدل و کسب نمرات بالا در هنرستان، به صورت مستقیم در دانشگاه‌ های زیر نظر سازمان فنی حرفه ای، در مقطع کاردانی ادامه تحصیل دهد. مانند دانشکده دخترانه ولیعصر در شهر تهران که به همین شیوه اقدام به پذیرش دانشجو می کند.
  2. شرکت در کنکور سراسری و پذیرش در دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم و ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی.

البته یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که تمامی دانشکاه های معتبر کشور در رشته های هنری مثل دانشگاه تهران، دانشکاه هنر تهران،دانشگاه الزهرا، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکاه شیراز و دانشگاه هنر های اسلامی تبریز، همگی زیر نظر وزارت علوم مشغول به فعالیت هستند و فقط از طریق کنکور سراسری اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

یکی دیگر از سوالات رایج، دغدغه دانش آموزان رشته های نظری مثل رشته تجربی یا ریاضی است.

اغلب این دانش آموزان نگران این نکته هستند که شاید از نظر سطح مطالعه هنری و  تسلط به کتاب های وزارتی هنرستان، ضعیف تر از دانش آموزان هنرستانی باشند  و شانس قبولی کمتری نسبت به هنرستانی ها داشته باشند، در صورتی که این تصور غلطی است. با توجه به افزایش تاثیر معدل و همینطور تاثیر بالای درس ریاضی فیزیک که دانش آموزان نظری در این درس پیش زمینه ای دارند، به هیچ عنوان نباید تصور کرد که نظری ها نسبت به هنرستانی ها شانس کمتری برای قبولی دارند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که خود دانش آموزان هنرستان، گلچینی از کتب وزارتی را در طول فرآیند کنکور باید مطالعه بکنند که قطعا در بین این کتاب ها ، مواردی خواهد بود که مربوط به رشته تخصصی خودشان نیست.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.