رشته های کنکور

آزمون عملی موسیقی ایرانی

آزمون عملی موسیقی ایرانی

در این مقاله می‌خواهیم چکیده از نحوه و نیازات آزمون عملی هنر رشته موسیقی ایرانی را همچون روزمه، هزینه آزمون، زمان برگزاری آزمون، منابع و سوالات داوران را در اختیار شما قرار دهیم.

هدف از ارائه این رشته در دانشگاه ها، تربیت نیروی متخصص و کاربلد در حوزه موسیقی و نوازندگی است. این دانشجویان در دوران تحصیل خود با مبانی نظری و ردیف نوازی موسیقی، تاریخ موسیقی، صداها، فلسفه موسیقی، فواصل موسیقی آشنا می شوند. این دانشجویان در بخش عملی دروس خود نیز مهارت کافی برای نواختن حداقل یکی از سازهای موردعلاقه ایرانی مانند نی، قانون، سنتور، تار و سه تار، کمانچه و … را پیدا می کنند

مثل تمامی رشته های هنری برای شرکت در آزمون عملی موسیقی ایرانی لازمه از قبل مهارت هایی در زمینه نواختن یکی از ساز های موسیقی دستگاهی ایران و سلفژ و ریتم خوانی داشته باشید.

  • تاثیر آزمون عملی موسیقی تقریبا ۴۰درصد کل کنکور میباشد.
  • زمانی ثبت نام آزمون عملی با اعلامیه های سازمان سنجش مشخص میشود.
  • هزینه ثبت نام در آزمون عملی موسیقی ۱۴۰۲ مثل تمامی رشته ها مبلغ ۴۰۵۰۰۰ تومان بوده ولی امسال ممکنه تغییراتی داشته باشد که در اطلاعیه سازمان سنجش اعلام میشود.

آزمون عملی موسیقی ایرانی در ۲بخش تئوری و عملی انجام میشود:

بخش تئوری

در بخش تئوری مهارت های سرایش (سلفژ) و ریتم خوانی و تشخیص فواصل شرکت کننده سنجیده میشود برای سرایش یک صفحه با چندین ملودی وجود دارد و شرکت کننده به انتخاب داوران باید یک ملودی را اجرا کند.

در بخش ریتم خوانی درست همانند بخش سرایش یک صفحه ریتم در جلوی شرکت کننده قرار میگیرد و به انتخاب داوران شرکت کننده یکی از ریتم ها را باید اجرا کند و در بخش تشخیص فواصل ۲نت روی پیانو اجرا میشود و شرکت کننده باید فاصله نت ها را تشخیص دهد برای مثال سوم بزرگ یا یکم درست و …

بخش عملی

در بخش عملی شرکت کننده باید مسلط به نواختن یکی از ساز های موسیقی دستگاهی ایران باشد (سازهایی موسیقی نواحی مثل دوتار مورد قبول نیست) در این بخش شرکت کننده باید ۲ دستگاه یا ۱دستگاه و ۲آواز از ردیف های معتبر موسیقی ایرانی مثل ردیف میرزاعبدالله یا ابوالحسن صبا و … حفظ باشد و داوران به انتخاب خودشان از شما میخواهند به صورت رندوم گوشه هایی از دستگاه ها یا آواز هایی که حفظ کردید اجرا کنید.

علاوه بر این ۲ قطعه نیز به انتخاب خودتان از موسیقی کلاسیک ایران باید حفظ باشید (مثل چهارمضراب ها) داوران از شما میخواهند یک یا هردو قطعه ها را اجرا کنید. البته تمامی این مراحل ممکن است دچار تغییراتی شود و در صورت اعمال تغییرات سازمان سنجش آنها را اعلام خواهد کرد

  • محل برگزاری آزمون عملی چندین روز قبل از شروع آزمون در سایت سنجش اعلام میشود.

برای آزمون عملی موسیقی نمیتوان منابع مشخصی معرفی کرد و تنها منابع مشخص برای بخش عملی آزمون ردیف های معتبر مانند ردیف های میرزاعبدالله و ردیف های ابوالحسن صبا و… است ولی برای بخش تئوری آزمون نمیتوان منایع خاصی را معرفی کرد.

در آزمون عملی بعضی رشته ها داوران از شرکت کننده سوالاتی در مورد رشته مورد نظر میپرسند ولی در موسیقی معمولا اینگونه نیست و این موضوع کمرنگ است و معمولا داوران سوالی نمیپرسند و بیشتر تمرکزشان بر روی اجرا شرکت کننده هست.

  • آزمون عملی موسیقی مانند برخی رشته ها مصاحبه با داوران ندارد.

و در آخر کلاس های آزمون عملی موسیقی انفرادی است یعنی هر سخص با استاد خودش باید تمرین کند و کلاس های گروهی تاثیر خاصی ندارد و کلاس های انفرادی تاثیر بسیار بیشتری از کلاس های گروهی دارد.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل آزمون عملی موسیقی ایرانی را معرفی کنیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته موسیقی ایرانی مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها