رشته های کنکور

آزمون عملی نوازندگی موسیقی جهانی

آزمون عملی نوازندگی موسیقی جهانی

در این مقاله می‌خواهیم چکیده از نحوه و نیازات آزمون عملی هنر رشته نوازندگی موسیقی جهانی را همچون روزمه، هزینه آزمون، زمان برگزاری آزمون، منابع و سوالات داوران را در اختیار شما قرار دهیم.

تمامی داوطلبان جهت تحصیل در رشته‌ی نوازندگی موسیقی جهانی علاوه بر کنکور تئوری؛ نیازمند شرکت در آزمون عملی این رشته نیز هستند. قبل از حضور در آزمون عملی تجربه‌ی نوازندگی کافی داشته باشید. قبل از حضور و شرکت در آزمون عملیِ نوازندگی شما نیازمند حداقل ۳ الی ۴ سال به بالا سابقه‌ی نوازندگی هستید.

توجه داشته باشید که سبکی که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود سبک کلاسیک است و رپرتوار آزمون عملی شما نیز باید فقط و فقط در سبک کلاسیک باشد.نوازندگان تمامی ساز‌های ارکسترال (پیانو، گیتار، ویولن، ویولا، ویولنسل، فلوت و…) می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

به طور کلی رپرتوار آزمون عملی باید شامل ۳ قطعه از دوره‌های باروک، کلاسیک و رومانتیک (شامل یک اتوود و یک سونات برای نوازندگان پیانو و گیتار) باشد. علاوه بر آن نوازندگان گیتار و پیانو باید بر دشیفراژ نیز مسلط باشند و حفظ بودن رپرتوار برای آنها الزامی است. توصیه می‌شود که داوطلبان تا حدی مطالعاتی در زمینه‌ی تئوری موسیقی و تاریخ موسیقی نیز داشته باشند.

میزان تاثیر آزمون عملی کنکور هنر رشته نوازندگی موسیقی جهانی

در سال‌های گذشته با وجود ضریب ۶ آزمون عملی نوازندگی در کنکور هنر؛ تاثیرات غیرقابل چشم پوشی بر نتایج نهایی داشته‌است و از سال گذشته (کنکور ۱۴۰۲) ضریب آن به ۱۲ افزایش یافته و اهمیت آن بیش از پیش شده‌است. باید توجه داشت که به علت ظرفیت‌های کم این رشته؛ علاوه بر رتبه‌ی قابل قبول نیازمند به نمره‌ی آزمون عملی خوب نیز هستید.

ثبت نام آزمون عملی کنکور هنر رشته نوازندگی موسیقی جهانی

ثبت نام ازمون عملی این رشته همزمان با سایر رشته‌ها انجام می‌شود و هر سال در سایت سازمان سنجش به صورت رسمی اعلام می‌شود.

هزینه‌ی ثبت نام + نحوه پرداخت هزینه

هزینه‌ی ثبت نام آزمون‌ها هرساله در سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود. سال گذشته هزینه‌ی هر آزمون ۴۰۰ هزار تومان بوده و توجه داشته‌باشید که شما می‌توانید هر سال در ۲ آزمون عملی شرکت کنید.

زمان برگزاری آزمون عملی نوازندگی

زمان برگزاری آزمون عملی این رشته هر ساله حدودا ۲ هفته پس از کنکور تئوری (اواسط مرداد ماه) است.

محل برگزاری آزمون عملی نوازندگی

طی سال‌های اخیر محل برگزاری آزمون عملی نوازندگی در دانشگاه تهران، دانشکده نمایش و موسیقی بوده‌است و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده هم در همان محل برگزار شود.

نحوه برگزاری آزمون عملی کنکور رشته نوازندگی موسیقی جهانی

نحوه‌ی برگزاری آزمون به این صورت است که شما باید صبح روزی که اعلام شده‌است در محل حاضر شده و در محل نام‌نویسی کنید. سپس مطابق لیست، اسامی اعلام شده و جهت مصاحبه به باکس‌ها هدایت می‌شوید. آزمون عملی نوازندگی شامل دو بخش است:

  1. نوازندگی
  2. تربیت شنوایی (سلفژ)

در بخش نوازندگی، داوطلبان می‌بایست رپرتوار خود را اجرا کرده (۳ قطعه از دوران باروک، کلاسیک و رومانتیک) و قطعه‌ای که جلویشان قرار می‌گیرد را دشیفراژ کنند(برای نوازندگان گیتار و پیانو) توجه داشته‌باشید که در حین آزمون ممکن است داوران سوالاتی در رابطه با قطعه و سازنده‌ی آن بپرسند پس آمادگی لازم را پیش از آن داشته‌باشید.
بخش سلفژ شامل ملودی خوانی، ریتم خوانی و تشخیص فواصل (ملودیک و هارمونیک) است. ملودی در همه‌ی تونالیته‌ها، ریتم خوانی هم در کسر میزان ساده و هم ترکیبی و همه‌ی فواصل (اونیسون تا اکتاو) مورد پرسش قرار می‌گیرد.

منابع آزمون عملی کنکور هنر نوازندگی

از آنجایی که در آزمون عملی نوازندگی مباحث تئوری مورد پرسش قرار نمی‌گیرند لزومی به خواندن منبع خاصی نیست؛ اما در اینجا تعدادی منبع را که کاربردی هستند نام می‌بریم:

  • تئوری موسیقی پرویز منصوری
  • تئوری موسیقی مصطفی کمال پورتراب
  • ریتم در موسیقی شهرام مظلومی
  • شیوه‌ی نوین سرایش موسیقی a new approach to sight singing

سوالات آزمون عملی نوازندگی

آزمون عملی نوازندگی صرفا آزمونی اجرایی است و در دوبخش نوازندگی و سلفژ برگزار می‌شود و داوطلبان تحت سوال دیگری (به صورت کتبی) قرار نمی‌گیرند.

مصاحبه مستقیم با داوران

آزمون عملی نوازندگی به این صورت است که شما پس از ورود به باکس آزمون و معرفی خود صرفا رپرتوار موردنظرتان را اجرا میکنید و هدف اصلی برقراری ارتباط با داوران نیست و حفظ ادب و اصول اخلاقی کافی است.

زمان اعلام نتایج آزمون عملی نوازندگی

نتایج آزمون عملی حدودا دو هفته پس از نتایج نهایی در سایت سازمان سنجش اعلام می‌شود.

کلاس های آزمون عملی نوازندگی

انتخاب کلاس‌ جهت شرکت در آزمون عملی نوازندگی مسئله‌ای است که هرکس باید به طور شخصی در رابطه با آن تصمیم‌گیری کند و با تحقیق و پرس و جو بهترین استاد‌های ساز خود را که در زمینه‌ی آزمون عملی کنکور تجربه دارند، پیدا کند و خوشبختانه مجموعه‌ی هنریون در طی این سال‌ها نتایج خوبی از قبولی‌های هنرجویان در این رشته داشته است.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل آزمون عملی نوازندگی موسیقی جهانی را معرفی کنیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته نوازندگی موسیقی جهانی مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها