رشته های کنکور, وبلاگ

رشته مرمت آثار تاریخی

رشته مرمت آثار تاریخی

رشته مرمت آثار تاریخی یکی از رشته‌های هنری و تخصصی است که به محافظت و نگهداری از آثار تاریخی، فرهنگی و هنری از قبیل ساختمان‌های تاریخی، مجموعه‌های باستانی، آثار هنری و صنایع دستی می‌پردازد. این رشته‌ شامل مطالعه تاریخی، فنی و علمی آثار، شناسایی مشکلات و خرابی‌ها، طراحی و اجرای برنامه‌های ترمیم، تثبیت و تقویت آثار تاریخی و همچنین پایش و نظارت بر فرآیند ترمیم و نگهداری آن‌ها می‌باشد.

یک رشته مرمت بنا وجود دارد و یک رشته مرمت آثار که دو رشته جداگانه محسوب می شوند. مرمت آثار تمامی آثار را اعم از چوبی و فلزی و تزئینات معماری در برمی گیرد. این رشته آمیزه ای از هنر و صنعت می باشد. چون در این رشته با دروسی مثل آزمایشگاه شیمی و فیزیک در ارتباط هستید.

اهمیت تحصیل در رشته مرمت آثار تاریخی

کشور ما تاریخ بسیار غنی و فرهنگ کهنی دارد که طبیعتا نگهداری از این آثار هم بسیار حائز اهمیت است و اگر نگهداری مناسب از این آثار صورت نگیرد قطعا آسیب شدیدی خواهند دید. یکی از نکات مهم در این رشته حفظ ثبات و اصالت آثار تاریخی و بناهای تاریخی است.

توانایی های لازم رشته مرمت آثار تاریخی

علاقه داشتن و ذوق هنری به آثار تاریخی و هنری یکی از ملزومات تحصیل در این رشته است؛ در کنار این موارد آشنایی و کسب مهارت در دروس پایه ریاضی و شیمی و آزمایشگاه فیزیک در این رشته ضروریست. ما باید ترکیبی از حس مهندس و ذوق هنری در این رشته را داشته باشیم.

قبولی در مرمت آثار تاریخی

با توجه به نداشتن آزمون عملی و تعدد دانشگاه هایی که این رشته را ارائه می دهندو همچنین تقاضای کم از طرف شرکت کنندگان، قبولی در این رشته به مراتب آسان تر از بقیه رشته های پرتقاضای کنکور هنر است.

دروس دانشگاه مرمت آثار تاریخی  

  • دروس پایه

 فیزیک(1) ،  فیزیک(2) ،  آفت شناسی،هندسه مناظر و مرایا،هندسه نقوش دذ صنایع دستی ایران(1)، ترسیم فنی، شیمی(1)، شیمی(2). و….

  • دروس اصلی

هنر و تمدن اسلامی(1و2)، آشنایی با هنر د رتاریخ(1و2)، تاریخ و مبانی نظری مرمت(1و2)، موزه داری(1و2)، تاریخ و فن شناسی آثار(1و2و3) و…

  • دروس تخصصی

آسیب شناسی (1و2و3)، آزمایشگاه حفاظت و مرمت( 1و2و3و4و5)، کارگاه مرمت (1و2و3و4و5) و …

دانشگاه های دارای این رشته

  • دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز(مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی) 34 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه) و 15 نفر زن_مرد (پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی روزانه)
  • دانشگاه هنر اصفهان(مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی) 35 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه) و 1 نفر زن_مرد( پذیرش با آزمون شبانه)
  • دانشگاه زابل (مرمت اشیا تاریخی و فرهنگی) 15 نفر زن_مرد ( پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی شبانه)

پذیرش رشته مرمت بناهای تاریخی

  • دانشگاه ارومیه: 40 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه) و 5 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون شبانه)
  • دانشگاه هنر اصفهان: 35 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه) و 1 نفر زن_مرد ( پذیرش با آزمون شبانه)
  • دانشگاه حکیم سبزواری: 27 نفر زن_مرد (پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی روزانه) و 3 نفر زن_مرد (پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی شبانه)
  • دانشگاه صنعتی جندی شاپور: 15 نفر زن_مرد ( پذیرش صرفا با سوابق تحصیلی روزانه)
  • دانشگاه سمنان: 25 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه)
  • دانشگاه زاهدان: 30 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه)
  • دانشگاه هنر شیراز: 20 نفر زن_مرد ( پذیرش با آزمون روزانه)
  • دانشگاه امام خمینی قزوین: 30 نفر زن_مرد (پذیرش با آزمون روزانه) و 5 نفر زن_مرد ( پذیرش با آزمون شبانه)
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان: 35 نفر زن_مرد ( پذیرش با آزمون روزانه) و 15 نفر زن_مرد ( پذیرش با آزمون شبانه)
  • دانشگاه یزد: 26 نفر زن_مرد ( پذیرش با ازمون روزانه)
بازار کار و درآمد

بسیاری از کشورها دارای آثار تاریخی و باستانی با ارزش هستند که نیازمند مرمت و نگهداری هستند. بنابراین، متخصصان مرمت آثار تاریخی می‌توانند در بازار کار خارج از کشور نیز فعالیت کنند. برای مثال، متخصصان مرمت ایرانی در کشورهایی مانند عراق، سوریه، افغانستان، ترکیه و غیره به عنوان متخصصانی که تجربه کار با آثار تاریخی و باستانی داشته‌اند، مشغول به فعالیت هستند. همچنین، برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها در کشورهای دیگر نیز به دنبال متخصصان مرمت آثار تاریخی هستند تا برای نگهداری و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی خود از آن‌ها استفاده کنند.

لازم به ذکر است که شرایط بازار کار در خارج از کشور بستگی به شرایط اقتصادی و فرهنگی هر کشور دارد و برای فعالیت در این بازار کار، می‌توانید با مراجعه به سفارت‌خانه‌ها و دفاتر مربوطه هر کشور، اطلاعات دقیق‌تری را دریافت کنید.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر را معرفی کنیم تا راهنمایی باشد برای انتخاب رشته بهتر شما؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته های کنکور هنر مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها