رشته های کنکور

رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

موسیقی همیشه با ذوق و هنر ایرانیان همراه بوده، چندین دستگاه و آوازهای مختلف از فرهنگ های متفاوت گوشه و کنار ایران حاصل تلاش موسیقی دان های ما بوده است. ثمره تلاش موسیقی دانان بزرگ ایران ابداع سازهایی است که با نواختن آن ها مارا مدهوش خود میسازند. نوازندگانی مثل کیهان کلهر که با نواختنش هربار گوش مارا نوازش میکند.

معرفی رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

رشته ی نوازندگی موسیقی ایرانی یکی از زیرشاخه های کنکور هنر است، با توجه به تعداد دانشگاه و پذیرش کم یکی از فاکتورهای مهم برای علاقمندان به این رشته تلاش بی وقفه تا زمان کنکور است.

موسیقی ایرانی که به دو دسته موسیقی سنتی ایرانی و موسیقی کلاسیک ایرانی تقسیم میشود شامل دستگاه ها ، آوازهایی و … است که نشان دهنده فرهنگ و هنر کشور ما است؛ علاقمندان سازهایی مثل سنتور، تار، سه تار و … بر اساس علاقه انتخاب میکنند و با توجه به تمرینات مورد نظر برای آزمون عملی ساز خود آماده میشوند.

توانایی های لازم برای ورود به این رشته

مهم ترین فاکتور برای تمام رشته های کنکور هنر داشتن ذوق هنری و همچنین خلاقیت و ایده پردازی است. سلامت شنوایی و یا به اصطلاح گوش موسیقایی هم برای علاقمندان به این رشته ضروری است.

رشته نوازندگی موسیقی نیازمند تمرین های شبانه روزی است هم قبل از قبول شدن در دانشگاه و هم بعد از آن لازم است که شما مدام درحال تمرین باشید پس خودتان را برای ساعت کاری بالا آماده کنید. این رشته شمارا به سمت کارهای گروهی میکشاند پس حتما برخورد اجتماعی درست هم از شرایط ورود به این رشته است .

آزمون عملی رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

آزمون عملی موسیقی ایران دو بخش است که یکی سلفژ و ریتم خوانی یا همان تشخیص فواصل است که چهارتا داور کارشمارا بررسی میکنند بخش بعدی هم خود نوازندگی است.

نوازندگی هم به این صورت است که شما باید دو عدد دستگاه از موسیقی ایران یا یک دستگاه و دو عدد آواز از موسیقی ایران + دو عدد قطعه به انتخاب خودتان حفظ باشید و در روز آزمون از آن دو دستگاه که به خاطر سپرده اید  داورها چندتا از  گوشه ها را  به صورت رندوم از شما میخواهند که اجرا کنید.

یکی از معایب آزمون عملی موسیقی این است که پس از نوبت دهی زمان زیادی شما باید منتظر بمانید و با توجه گرمی هوا ممکن است که بر روی سازهای شما تاثیر منفی بگذارد و روند شمارا خراب بکند ، اما برای حل این موضوع لازم است که در روز آزمون هرچه زودتر خودتان را به محل برگزاری که همان دانشگاه تهران است برسانید تا بتوانید سریع تر اجرا کنید و کار شما خراب نشود.

رتبه لازم برای ورود به دانشگاه

صحبت درباره رتبه لازم برای هر رشته کار ساده ایی نیست، در هر سال قبولی شما بستگی به عوامل مختلفی مثل سهمیه، ظرفیت دانشگاه، تعداد شرکت کننده در ساز تخصصی شما، عملکرد رقیب های شما و … دارد.

اما آنچه واضح هست رشته های موسیقی کشور ما در دانشگاه های زیادی ارائه نمیشوند و مهم است که شما هم در ازمون عملی و هم تئوری نمره و رتبه ی خیلی خوبی را کسب کنید. شما باید منظم درحال درس خواندن باشید، در کنار آمادگی برای کنکور تئوری چندساعتی راهم به تمرین برای آزمون عملی اختصاص بدهید.

وضعیت پذیرش دانشگاه در رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

طبق دفترچه کنکور ۱۴۰۲ که از سمت سازمان سنجش منتشر شده است دانشگاه ها و پذیرش آنها در این رشته به شکل زیر است:

  • دانشگاه هنر تهران (محل تحصیل کرج) روزانه: ۴ نفر مربوط به ساز تار، ۳ نفر مربوط به ساز سنتور، ۴ نفر مربوط به ساز عود و سه تار، ۳ نفر مربوط به ساز قیچک و قانون، ۴ نفر مربوط به ساز کمانچه و نی
  • دانشگاه تهران: ۱۶ نفر روزانه
  • دانشگاه گیلان: ۲۱ نفر روزانه ، ۹ نفر نوبت دوم

دروس دوره دانشگاه

  • دروس پایه

سرایش(1و2و3و4)، تربیت شنوایی(1و2)، پیانوی عمومی(1و 2و3)، مبانی صداشناسی، تحلیل مبانی نظری موسیقی، هماهنگی یا هارمونی(1و2)

  • دروس اصلی

فرم و آفرینش در موسیقی ایران، شناسایی سازهای ایران، تاریخ موسیقی، موسیقی جهانی (1و2)، تاریخ موسیقی ایران، آشنایی با تمبک(1و2)، آشنایی با تصانیف قدیمی ایران، پیوند شعر و موسیقی آوازی، موسیقی نظری ایران، موسیقی جهان (1و2)

  • دروس تخصصی

گروه نوازی(1و2و3)، ساز ایرانی (1و2و3و4و5و6و7و8)، دشیفراژ(1و2)، آوازجمعی(1و2)، ارکسترایرانی(1و2و3و4)، اجرای صحنه های ساز ایرانی(1و2)، اجرای صحنه های آواز جمعی، پروژه نهایی

بازارکار رشته نوازندگی موسیقی ایرانی

یکی از فاکتورهای مهم برای انتخاب رشته موردعلاقه ی شما و تحصیل به صورت آکادمیک آشنایی با بازارکار آن است؛ درواقع برای رشته های هنری همیشه بازارکار ایمن با وجود ندارد و این میزان مهارت و توانایی های شماست که باعث میشود وارد بازارکار بشوید.

دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در آموزشگاه های مختلف مشغول تدریس بشوند عضو ارکستر به عنوان نوازنده یا سرپرست، نوازندگی برای کنسرت های مختلف، عضو گروه کنسرت خواننده هایی که در سال اجراهای مختلفی را انجام میدهند، برنامه ریز و اجراکننده صحنه موسیقی برای تئاتر، فیلم و … ، فعالیت در کارگاه های ساخت ساز، استودیوهای ضبط موسیقی و … همه از شغل هایی است که یک دانشجو و یا فارغ التحصیل رشته نوازندگی میتواند با مهارت و توانایی های خود به آنها ورود کند.

میزان درآمد و حقوق این رشته در ایران

میزان درآمد و حقوق همیشه بستگی به جایگاه افراد در شغل مورد نظر، تمرین های شبانه روزی و کسب مهارت زیاد در طول تحصیل و فارغ التحصیلی دارد. اگر افراد در شغل هایی مثل تدریس در دانشگاه، مدارس موسیقی و … ورود کنند میتوانند از حقوق و مزایای ثابتی برخوردار بشوند.

اما اگر شغل آن ها تدریس در آموزشگاه ها، رهبری یا نوازندگی ارکستر و … باشد حقوق ثابت نیست و با توجه به تلاش و مهارت های فرد در کار کردن متغیر است.

موسیقی جزء جدانشدنی زندگی ما انسان ها است، مخصوصا برای ما ایرانی ها که با شنیدن سازهای سنتی همیشه جذب آن میشویم و آرامش خاصی را از آن ها دریافت میکنیم. علاقمندان به نوازندگی موسیقی میتوانند با انتخاب یکی از سازهای ایرانی مثل تار، سه تار، عود، نی و … و تمرین های مدوام در ساز مورد نظر خودشان را برای تحصیل به صورت آکادمیک آماده کنند.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل رشته نوازندگی موسیقی ایرانی را معرفی کنیم تا راهنمایی باشد برای انتخاب رشته بهتر شما؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته های کنکور هنر مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها