وبلاگ

تغییرات کنکور هنر

از اواخر تابستان 1401 زمزمه هایی در خصوص ایجاد تغییرات در کنکور سراسری 1402 و سالهای بعد از آن به گوش میرسید که باعث سردرگمی داوطلبان شده بود، اما درنهایت پس از جلسات متعدد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش، و با توجه به تغییرات کنکور نوبت اول 1402 (دی ماه 1401) وضعیت نهایی کنکور هنر مشخص شد. در این مقاله به زبانی ساده و گویا به بررسی این تغییرات و هر آنچه که در رابطه با کنکور هنر باید بدانید میپردازیم.

در سال های گذشته و تا پیش از کنکور دی ماه 1401، کنکور هنر شامل هفت درس تخصصی به ترتیب درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک ، ترسیم فنی، خلاقیت تصویری،خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد و چهار درس عمومی شامل فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان انگلیسی بود، ولی با توجه به تغییراتی که از امسال در  کنکور هنر  صورت گرفته است، تعداد دروس کنکور هنر از هفت درس اختصاصی ذکر شده، به سه درس اختصاصی تغییرکرده است که در ادامه به تفصیل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

همچنین لازم به ذکر است که دروس عمومی بطور کامل از کنکور حذف شده و دیگر جایی در دفترچه سوالات آزمون سراسری نخواهند داشت.

  1. حذف دروس عمومی:

تا سال 1401، کنکور هنر شامل دو دفترچه دروس تخصصی و عمومی بود ولی در کنکور 1402، طبق تصمیم گیری ها ی شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش، دروس عمومی بطور کامل از کنکور حذف شده و بصورت سابقه ی تحصیلی با شرکت در امتحانات نهایی، تاثیر 26درصدی در کنکور هنر خواهند داشت. این دروس شامل:

  1. ادبیات فارسی3: دانش آموزان شاخه های نظری و هنرستانی ها هرکدام باید در امتحان دروس پایه دوازدهم خودشان شرکت کنند.
  2. عربی زبان قرآن 3: دانش آموزان شاخه های نظری و هنرستانی ها هرکدام باید در امتحان دروس پایه دوازدهم خودشان شرکت کنند.
  3. زبان انگلیسی 3 پایه دوازدهم نظری: این کتاب در پایه دوزادهم هنرستان تدریس نمیشود ولی با توجه به مصوبه ی سازمان سنجش، هنرستانی ها هم باید در امتحان نهایی این درس شرکت کنند.
  4. دینی 3: مشترک بین شاخه های نظری و هنرستان
  5. سلامت و بهداشت: مشترک بین شاخه های نظری و هنرستان

همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه های نظری، کار و دانش و فنی و حرفه ای) باید دارای سابقه تحصیلی دروس عمومی باشند و در صورت عدم وجود، برای ایجاد آن از طریق آموزش و پرورش اقدام کنند. دانش آموزان هنرستانی باید به مدرسه محل تحصیل، آموزش و پرورش یا مدارس بزرگسال مراجعه کرده و برای شرکت در امتحانات نهایی این دروس ثبت نام کنند. اگر هنرستانی هستید برای دروس عربی، فارسی، دینی و سلامت بهداشت باید کتاب پایه دوازدهم هنرستان را امتحان دهید و برای درس زبان انگلیسی باید کتاب درسی رشته های نظری را مطالعه کرده و در امتحان مربوطه شرکت کنید.

  1. کاهش عناوین دروس تخصصی

تا پیش از کنکور هنر دی ماه 1401، دفترچه تخصصی کنکور هنر شامل 7 درس درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی فیزیک، ترسیم فنی،  خلاقیت تصویری، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد بود که این تعداد از دی ماه 1401 به بعد، به سه 3 درس درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی و فیزیک و خلاقیت تصویری تغییر کرده است. دروس تخصصی کنکور هنر به شرح زیر است:

عنوان درس ضریب تعداد سوال شامل
درک عمومی هنر 12 50 خلاقیت موسیقی، خلاقیت نمایشی، خواص مواد و منابع وزارتی درک عمومی هنر
درک عمومی ریاضی فیزیک 5 30 دروس ریاضی فیزیک و ترسیم فنی
خلاقیت تصویری 3 20 خلاقیت تصویری

درک عمومی هنر: ضریب این درس برای کنکور هنر ۱۴۰۲ افزایش قابل ملاحظه ای نسبت به سال های قبل داشته و هم تراز با آزمون عملی، دارای ضریب ۱۲ می باشد. لازم به ذکر است که  از دروس خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد به صورت جداگانه سوالی مطرح نخواهد شد و این دروس به عنوان زیرمجموعه درک عمومی هنر خواهند بود.

در کنکور هنر دی ماه 1401، از 50 سوال درک عمومی هنر سهم زیادی به درس نمایش و منابع درک عمومی هنر اختصاص داشت و از مبحث تاریخ سینما (مربوط به درس نمایش) و تئوری موسیقی سوالی وجود نداشت. نکته مهم برای درس موسیقی، ذکر شدن سوالاتی مربوط به بخش تاریخ موسیقی و ساز شناسی بود و بخش تئوری موسیقی مانند گام، آکورد و فواصل، مورد سوال واقع نشدند.

خلاقیت تصویری: درس خلاقیت تصویری در کنکور ۱۴۰۲ شامل ضریب ۳ خواهد بود و در بودجه بندی و منابع ذکر شده برای این درس، تغییری نسبت به کنکور سال های قبل صورت نگرفته است.

درک عمومی ریاضی و فیزیک: علاوه بر مباحث مربوط به درس ریاضی و فیزیک، ترسیم فنی هم جزو موارد امتحانی این درس خواهد بود، اما در کنکور هنر دی ماه علیرغم اعلام منابع درسی ترسیم فنی از سوی سازمان سنجش به عنوان منابع امتحانی، سوالی از این درس مطرح نشد و همانند سالهای گذشته تنها ۵ سوال مربوط به بخش فیزیک و ۲۵ سوال مربوط به بخش ریاضی در دفترچه وجود داشت. بنابراین اگر قرار باشد شاهد  سوالی از درس ترسیم فنی در کنکور امسال باشیم، قاعدتا در بخش ریاضی و فیزیک باید دنبال سوالاتش بگردیم. با توجه به اهمیتی که درس ترسیم فنی دارد، پیش بینی می شود که در کنکور های آینده شاهد سوالاتی از  این درس در دفترچه سوالات باشیم.

میزان تاثیر آزمون عملی در کنکور هنر 1402:

در گروه آزمایشی هنر، آزمون عملی یکبار در سال برگزار میشود و هر داوطلب فقط میتواند در دو آزمون عملی  شرکت کند. آزمون عملی کنکور هنر در سال های گذشته، ارزشی برابر با یک درس تخصصی مربوط به همان آزمون عملی را داشت. به عنوان مثال درس خلاقیت نمایشی در زیر گروه نمایش دارای ضریب ۴ بود، بنابرین آزمون های عملی مربوط به زیر گروه نمایش هم دارای ضریب ۴ بودند. اما بنابر تغییرات صورت گرفته توسط سازمان سنجش، آزمون عملی در کنکور هنر 1402 دارای ضریب 12 خواهد بود، یعنی افزایش سه برابری نسبت به سالهای قبل، که خود همین مسئله نشان دهنده اهمیت بسیار بالای آزمون عملی در کنکور هنر امسال است.

 نمره آزمون عملی به عنوان درس تخصصی با ضریب 12 در نمره کل آزمون اختصاصی برای پذیرش رشته های مرتبط با آن رشته محاسبه خواهد شد. فقط داوطلبانی میتوانند رشته های دارای آزمون عملی را انتخاب کنند که در آزمون عملی آن رشته شرکت کرده باشند. . طبق مصوبه ی سازمان سنجش، رشته های زیر دارای آزمون عملی بوده و مابقی رشته ها آزمون عملی ندارند.

مجموعه عنوان رشته
8 آهنگسازی
9 بازیگری
10 طراحی صحنه
11 نمایش عروسکی
12 عکاسی
13 سینما
مجموعه عنوان رشته
2 طراحی صنعتی
3 ادیبات نمایشی
4 مجسمه سازی
5 نوازندگی موسیقی جهانی
6 نوازندگی موسیقی ایرانی
7 کتابت نگارگری
مجموعه عنوان رشته
1 نقاشی
ارتباط تصویری
طراحی پارچه
طراحی لباس
آموزش هنر
 گرافیک

*با شرکت در یک آزمون عملی مجاز خواهید بود تمام رشته های گروه اول را انتخاب کنید.

ضرایب کنکور : ضرایب درسی در کنکور هنر نسبت به سال های قبل دچار تغییرات قابل توجهی شده است اما تاثیرات این ضرایب با توجه به محاسباتی که توسط موسسه هنریون صورت گرفته بدین شکل است :

تاثیر آزمون عملی در کل فرآیند کنکور به میزان۴۰ درصد، حدود ۳۷ درصد کل تاثیر مربوط به درس درک عمومی هنر خواهد بود و باقیمانده  بین دروس درک عمومی ریاضی فیزیک و خلاقیت تصویری تقسیم خواهد شد. نتیجه اینکه آزمون عملی و درک عمومی هنر بیشترین تاثیر را در کنکور هنر خواهند داشت.

برای راحتی کار شما، اهمیت موارد درسی به ترتیب ضریب  اولویت بندی شده تا شما تصمیم گیری عاقلانه تری در مطالعه خود برای کنکور ۱۴۰۲ داشته باشید. این اولویت بندی به شرح زیر است:

۱. آزمون عملی

۲.  مباحث تاریخ هنر ایران و تاریخ هنر جهان که مربوط به درس درک عمومی هنر می شوند

۳. درک عمومی ریاضی فیزیک

۴. خلاقیت تصویری

۵. خلاقیت نمایشی

۶. خواص مواد، خلاقیت موسیقی و  ترسیم فنی ( دارای اهمیت یکسان)

لازم به ذکر است که از کنکور هنر 1402 زیر گروه ها بطور کلی حذف شده اند و دیگر شاهد زیر گروه های چهارگانه و ضرایب مختلف درسی نخواهیم بود و دروس مختلف در تمامی رشته ها دارای ارزش یکسانی خواهند بود.

تغییرات منابع کنکور هنر

با توجه به گستردگی و پراکنده بودن منابع و مباحث مربوط به دروس کنکور هنر، منابع آزاد سهم زیادی را در سوالات کنکور هنر در سالهای گذشته به خود اختصاص میدادند، اما در سالهای اخیر و خصوصا در کنکور 1402، طراحان سوال توجه زیادی به کتابهای وزارتی معرفی شده از سوی سازمان سنجش دارند و سهم منابع آزاد در کنکور هنر کاهش چشمگیری داشته است و با تسلط داشتن بر کتب وزارتی میتوان تا حدود زیادی به سوالات کنکور پاسخ داد. بنابرین مطالعه منابعی مثل تاریخ هنر هلن گاردنر یا تاریخ تئاتر اسکار براکت و کتبی از این قبیل اصلا توصیه نمی شود.

منابع وزارتی دروس تخصصی معرفی شده توسط سازمان سنجش
درک عمومی هنر تاریخ هنر ایران و جهان تاریخ هنر ایران-تاریخ هنر جهان-عکاسی 1-عکاسی 2-آشنایی با هنرهای تجسمی-کارگاه نقاشی-آشنایی با مکاتب نقاشی-آشنایی با بناهای تاریخی-کارگاه طراحی نقوش سنتی 1-آشنایی با صنایع دستی ایران 1
نمایش دانش فنی تخصصی فتوگرافیک-اصول و مبانی طراحی صحنه-دانش فنی پایه پویا نمایی-متحرک سازی دوبعدی-طراحی شخصیت در پویانمایی-تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ای-طراحی فضا و صحنه در پویانمایی-تصویر برداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی-نگارش متن برنامه های تلویزیونی-تدوین و صداگذاری برنامه های تلویزیونی-آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان-اصول و مبانی نمایش عروسکی-اصول و مبانی ماسک و گریم
موسیقی مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی-سازشناسی ایرانی-شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 1-شناخت سازهای ارکستر سمفونیک 2
خواص مواد شناخت مواد و مصالح-چاپ دستی-حجم سازی-حجم شناسی و ماکت سازی
ریاضی فیزیک و ترسیم فنی علم مناظر و مرایا-مبانی طراحی معماری
خلاقیت تصویری مبانی هنرهای تجسمی-طراحی 1-طراحی 2-خط در گرافیک-پایه و اصول صفحه آرایی-مبانی تصویرسازی-خوشنویسی-کارگاه هنر1-کارگاه هنر2-کارگاه رنگ در نقاشی-تصویر سازی آموزشی و تایپوگرافی-طراحی نشانه، تصویر گری کتاب کودک و نظارت چاپ-گرافیک نشر و مطبوعات-کارگاه چاپ دستی 1-کارگاه رنگ در نقاشی
منابع پیشنهادی هنریون برای دروس تخصصی
درک عمومی هنر تاریخ هنر ایران و جهان تاریخ هنر ایران-تاریخ هنر جهان-آشنایی با بناهای تاریخی-آشنایی با هنرهای تجسمی-آشنایی با صنایع دستی ایران-آشنایی با مکاتب نقاشی-دانش فنی تخصصی معماری داخلی-دانش فنی فرش پایه دهم-دانش فنی پویا نمایی پایه دهم و دوازدهم-دانش فنی فتوگرافیک-کارگاه نقاشی-کارگاه هنر 2 قدیم-کارگاه نقوش سنتی ایران-دانش فنی طراحی و دوخت
*کلاس درک عمومی دکتر بنفشه مهری
خلاقیت نمایشی(دروس ستاره دار از اهمیت بیشتری برخوردارند) گویندگی اجرا و بازیگری-ساخت و اجرای دکور، لباس و ماسک و گریم-دانش فنی پایه نگارش متن برنامه های تلویزیونی-دانش فنی تخصصی تدوین و صداگذاری برنامه های تلویزیونی-تولید پویانمایی سه بعدی صحنه ای-طراحی فضا و صحنه در پویانمایی-طراحی شخصیت در پویانمایی-متحرک سازی رایانه ای-ارزیابی تولید در پویانمایی
*ساخت و بازی دهندگی عروسک های نمایشی
*تصویر برداری و صدابرداری برنامه های تلویزیونی
*دانش فنی پایه پویانمایی
*دانش فنی تخصصی پویانمایی
*آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان
*اصول و مبانی طراحی صحنه
*اصول و مبانی نمایش عروسکی
*اصول و مبانی ماسک و گریم
* کلاس خلاقیت نمایشی
خلاقیت موسیقی مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی-سازشاسی ایرانی-شناخت سازهای ارکستر سمفونیک1-شناخت سازهای ارکستر سمفونیک2
کتاب تست خلاقیت موسیقی،انتشارات کارنامه کتاب
*کلاس استاد نیلوفر جابری
خواص مواد کتاب خواص مواد جامع امیر علی کریمیان، انتشارات راه اندیشه

*کلاس استاد امیرعلی کریمیان

ریاضی فیزیک و ترسیم فنی درسنامه و تست ریاضی فیزیک، انتشارات کارنامه کتاب
کتاب الفبای کنکور هنر ترسیم فنی، انتشارات کارنامه کتاب-کتاب تست ترسیم فنی آبی قلمچی
*کلاس ریاضی و ترسیم فنی استاد حمیدرضا شیردل
خلاقیت تصویری مبانی هنرهای تجسمی-خط در گرافیک-طراحی1 -طراحی2-حجم سازی 1-کارگاه نقاشی-کارگاه رنگ-مبانی تصویر سازی-خوشنویسی-آشنایی با هنرهای تجسمی-انسان فضا طراحی-کارگاه هنر 1-کارگاه هنر2-عکاسی 1-عکاسی2-عکاسی مستند طبیعت و گزارشی-کارگاه نقوش سنتی
کتاب تست خلاقیت تصویری آتوسا خلج، انتشارات کارنامه کتاب
*کلاس استاد علی آزاد

منابع پیشنهادی هنریون برای دروس عمومی:

دانش آموزان شاخه های نظری:

دانش آموزان شاخه ی نظری میتوانند علاوه بر کتب درسی، و برای تسلط بیشتر بر مباحث، از سری کتاب های ماجرای منو درسام انتشارات خیلی سبز استفاده کنند.

دانش آموزان هنرستانی:

 دانش آموزان هنرستانی نیز میتوانند برای دروس دین و زندگی، زبان انگلیسی و سلامت و بهداشت از کتاب های خیلی سبز استفاده کنند ولی برای دروس عربی و ادبیات ازآنجایی که کتاب کمک درسی مناسبی وجود ندارد لازم است تا دانش آموزان به مطالب کتب درسی تسلط کامل داشته باشند.

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت تغییرات کنکور هنر را معرفی کنیم تا راهنمایی باشد برای شما عزیزان؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با کتاب ها به مقاله “کتاب های کنکور هنر” مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کامران
کامران
1 سال قبل

عالی بود. فقط این برای کنکور 1403 هم هست؟

ابوالفضل
ابوالفضل
9 ماه قبل

الان همه این کتاب های که بالا گفتید (کتاب های وزارتی مال همین امسال هستش و مهمه؟) چون توی کتاب های وزارتی ۵۰ تا کتاب لاقل گفتید اینا همش باید بخونیم؟

سوال دوم منظورتون چیه:
خلاقیت موسیقی، خلاقیت نمایشی، خواص مواد و منابع وزارتی درک عمومی هنر
یعنی سه تا کتاب خلاقیت موسیقی، نمایشی، خواص مواد به اضافه منابع وزارتی؟

ابوالفضل
ابوالفضل
9 ماه قبل

خودشون میگن موسیقی و‌. انسال حذف شده شما چرا گذاشتید؟ اونارو باید بخوینم؟

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

دی ماه که کنکور برگزار بشه دیگه کنکور عملی برگزار نمیشه ؟
اونایی که فقط توی دی ماه شرکت میکنن کنکور عملی رو باید چیکار کنن؟