رشته های کنکور

آزمون عملی طراحی صحنه

کنکور عملی طراحی صحنه | آزمون عملی طراحی صحنه

استاد امیر علی کریمیان

مدرس: آزمون عملی طراحی صحنه

سوابق:

  • ۹ سال سابقه تدریس خواص مواد
  • ۶ سال تدریس کنکور عملی طراحی صحنه
  • کارشناسی طراحی صحنه از دانشگاه تهران
  • مسئول درس و طراح سوالات خواص مواد ازمون های قلمچی
  • مولف کتاب جامع خواص مواد انتشارات راه اندیشه

جهت ثبت نام در کلاس های آزمون عملی طراحی صحنه و یا مشاوره رایگان با شماره 09923083794 تماس بگیرید.

استاد امیر علی کریمیان

طراحی صحنه تبدیل خیال به واقعیت بصری واقعیتی است قابل لمس و دیدن است ، طراح صحنه خالق دنیایی است که در ذهن نمایشنامه نویس بوده اما به شیوه ی خاص خودش طراحی صحنه یک پکیج کامل از فرم، رنگ، نور، حجم، خط و بافت است.

طراحی صحنه یکی از رشته های گروه نمایشی است، در این رشته هنرمند نیاز به ذهنی خلاق و پویا دارد تا نیاز نمایشنامه نویس و همینطور کارگردان را برطرف کند و مکان جدیدی را برای مخاطب خلق کند.

در این مقاله می‌خواهیم چکیده از نحوه و نیازات آزمون عملی هنر رشته طراحی صحنه را همچون روزمه، هزینه آزمون، زمان برگزاری آزمون، منابع و سوالات داوران را در اختیار شما قرار دهیم.

رشته طراحی صحنه هنر طراحی و ساخت و در کل افرینش فضایی برای اجرای یک نمایش است، این رشته فقط در مقطع کارشناسی ارائه میشود و به دلیل داشتن دروس متفاوت اعم از طراحی صحنه، ساخت دکور،  گریم، طراحی لباس صحنه و طراحی پلان معماری بسیار پر طرفدار است.

برای ورود به این رشته بهتر است خلاق و خیال پرداز باشید زیرا برای طراحی یک صحنه صرفا اتکا به توضیح صحنه کافی نیست و بهتراست تغییراتی در شرایط نمایشنامه داده شوده.

به اعتقاد من ازمون عملی طراحی صحنه یکی از چالش برانگیز ترین و پیچیده ترین ازمون های عملی است زیرا داری دوبخش اسکیس و مصاحبه می باشد و با توجه به بالا رفتن ضریب ازمون عملی شما برای کسب نمره بالا نیازمندید به نحو احسنت در هر دو زمینه تمرین واطلاعات لازم را کسب کنید.

این آزمون معمولا به فاصله یک ماه از کنکور تئوری و فقط در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزار میشود اما پیشنهاد می شود برای اماده سازی خودتان به این یک ماه بسنده نکنید و زودتر از ان شروع به خواندن نمایشنامه های مختلف و دیدن فیلم تئاتر های مطرح کنید.

توانایی های لازم برای ورود به رشته طراحی صحنه

  1. خیال پرداز باشید ! یکی از مهارت های لازم در این رشته قدرته تخیل است ، شما متن نمایشنامه را میخوانید و همه چیز به تخیل شما بستگی دارد که چگونه صحنه را طراحی کنید
  2. شما باید توانایی کار کردن در مکان های سخت و همچنین ساعات طولانی را داشته باشید ، یک طراح صحنه لوکیشن های مختلفی را تجربه میکند
  3. آگاهی از عناصر بصری مختلف و آشنایی با مبانی هنرهای تجسمی

۴.انعطاف پذیر بودن و توانایی ارتباط گرفتن برای کار گروهی

نحوه آماده سازی و تمرین برای ازمون عملی طراحی صحنه

در ابتدا بهتر است کتاب های مرتبط با طراحی صحنه را مطالعه کنید که هم اطلاعات عمومی خود را درباره این رشته بالا ببرید و هم در رابطه با بخش اسکیس می توانید از همین مراجع استفاده کنید سپس شروع به خواندن نمایشنامه های مطرح ایران و جهان از جمله اثار شکسپیر ،چخوف ، بیضایی و رادی کنید و سعی کنید بعد از خواندن هر کدام از صحنه احتمالی که در ذهنتان برای این اثر خلق کرده اید اسکیس های متعدد بزنید این کار هم به پیشرفت شما در اسکیس و هم باز شدن ذهنتان برای طراحی کمک میکند.

نکته بعدی دیدن تئاتر است که اگر این شرایط در شهر شما وجود ندارد میتوانید از فیلم تئاتر های موجود در اینترنت استفاده کنید و سعی کنید پس از دیدن هر اثر به تحلیل کلی و طراحی صحنه ان بپردازید و بهتر است برای درک بهتر نتایج این گزینش را در دفتری کوچک بنویسید و نگه دارید.

کتاب هایی برای افزایش دانش و مهارت رشته طراحی صحنه

چندتا از کتاب های مهم اساتید برجسته ی طراحی صحنه عبارتند از:

تکنیک صحنه یک و دو ، طراحان صحنه یونان و رم باستان ، طراحی صحنه ، مبانی نظری طراحی صحنه ، تاریخ طراحی صحنه تئاتر در ایران ، امکانات صحنه ، تجسم دراماتیک طراحی صحنه ، طراحی و اسکیس در صحنه تئاتر

مطالعه کردن این کتاب ها به شما در روز آزمون عملی کمک میکند و باعث میشود مهارت های خود را افزایش دهید .

آزمون عملی رشته طراحی صحنه

آزمون عملی رشته طراحی صحنه مثل دیگر رشته های نمایشی شامل دو بخش است: مصاحبه و اسکیس با توجه به اهمیت آزمون عملی با ضریب ۱۲ و وجود اسکیس قطعا شما به تمرین نیاز دارید ، هم بخش مصاحبه که شامل اطلاعات شما از تئاتر و طراحی صحنه میشود و هم بخش اسکیس که مهارت لازم دارد را بتوانید به خوبی پیش ببرید. در روز آزمون به شما یک برگه ی A3 تحویل میدهند و طبق جایی که نشسته ایید شروع به اسکیس زدن میکنید بعد از پانزده دقیقه شمارا به باکس مصاحبه هدایت میکنند.

نحوه برگزاری آزمون عملی طراحی صحنه

آزمون عملی طراحی صحنه معمولا بدین صورت است که ابتدا فرمی به شما تحویل داده میشود که شامل اطلاعات شخصی شما + زمینه های مطالعاتی، نمایشنامه ها و کتاب هایی که خواندید، تئاتر های که تماشا کردید، ورزش تخصصی، میزان تسلط به زبان خارجی، سایر هنر هایی که با انها اشنایی دارید و انگیزه شما از شرکت در این ازمون عملی است.

(بهتر است هنگام پر کردن این فرم صادقانه رفتار کنید چون این فرم ها در نهایت به داوران مصاحبه تحویل داده میشود و سوالات مصاحبه با توجه به فرم شما طرح میشوند)

سپس به باکس اسکیس وارد میشوید و ۱۵ دقیقه فرصت دارید تا از مدل طبیعت بی جانی که برای شما در نظر گرفته شده اسکیسی فنی و با رعایت خطوط و پرسپکتیو درست بزنید.

مرحله بعد باکس مصاحبه است که شما در بدو ورود موظفید برگه اسکیس و فرم اولیه خود را به داروان تحویل دهید(پیشنهاد میشود رزومه کوچکی از مدارک و رتبه های هنری و ورزشی و عکس از اثار هنری که خلق کردید را درپوشه ای کوچک در ابتدا به داوران تحویل دهید تا متوجه میزان اشنایی شما با انواع هنرها شوند) سپس سوالاتی در رابطه با فرم پرشده از شما میپرسند برای مثال از شما میخواهند تا درباره یکی از زمینه های مطالعاتی خود صحبت کنید یا صحنه احتمالی از یکی از نمایشنامه هایی که خواندید شرح دهید و یا درباره طراح صحنه یکی از نمایش هایی که دیده اید صحبت کنید.

در نهایت اینکه تحصیل در این رشته به تنهایی کمک کوچکی به شما میکند و با توجه به عملی بودن این رشته به راحتی میتوان متوجه شد که تجربه بهترین راه برای یادگیری این رشته است.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته طراحی صحنه

در بخش دانشگاه های سراسری متاسفانه فقط دو دانشگاه پذیرش این رشته را دارند که شامل دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران میشوند و دانشگاه غیرانتفاعی سوره و پارس هم این رشته را ارائه میدهند.

رتبه لازم برای ورود به دانشگاه

صحبت درباره رتبه مورد نظر در هر رشته به صورت دقیق امکان پذیر نیست اما برای تحصیل در دانشگاه تهران و دانشگاه هنر تهران قطعا شما باید رتبه ی خوبی را کسب کنید و در کنارش نمره ی خوبی از آزمون عملی دریافت کرده باشید.

اما به حدودی رتبه زیر ۲۰۰ قابل قبول است ، باید بدانید که با توجه به اهمیت آزمون عملی با ضریب ۱۲ و عوامل دیگر به طور دقیق مشخص نیست که چه رتبه ایی برای دانشگاه لازم است.

ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در رشته طراحی صحنه

طبق دفترچه منتشر شده از سمت سازمان سنجش در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ پذیرش دانشگاه ها به شکل زیر است:

  • دانشگاه تهران ۱۲ نفر (با آزمون)
  • دانشگاه هنر تهران ۱۵ نفر ( با آزمون)
  • دانشگاه غیرانتفاعی سوره ۳۰ نفر ( صرفا سوابق تحصیلی)
  • دانشگاه غیرانتفاعی پارس ( صرفا سوابق تحصیلی)

دروس دانشگاهی رشته طراحی صحنه

دروس پایه شامل: اصول و مبانی ارتباطات، آشنایی با تاریخ ادبیات کهن و معاصر ایران، جامعه شناسی عمومی ، شناخت موسیقی، آشنایی با ادبیات کهن و معاصر جهان ، جامعه شناسی هنر ، فرهنگ و ادبیات عامه، تمثیل شناسی، فلسفه مقدماتی شرق، روش تحقیق و تدوین پروژه ، فلسفه مقدماتی غرب

دروس اصلی: بنیاد نمایش در غرب و شرق ، مبانی بازیگری ، مبانی کارگردانی ، مبانی طراحی صحنه ، مبانی ادبیات نمایشی ، مبانی نمایش عروسکی ، تاریخ نمایش در ایران ، تاریخ نمایش در جهان ، بررسی تطبیقی نظریه های شرق و غرب

دروس تخصصی: اصول و مبانی هنرهای تجسمی ، اجرای نمایش های ایرانی و شناخت بافت های سنتی یک و دو ، ماسک و گریم ، طراحی و نقاشی یک و دو ، حجم شناسی و حجم سازی ، تاریخ تحولات طراحی صحنه ، سبک های طراحی صحنه، کارگاه چوب و فلز ، تکنیک صحنه یک و دو ، تاریخ مبلمان و لوازم صحنه ، استفاده از رایانه در طراحی صحنه ، نقاشی تئاتر ، تاریخ و طراحی لباس یک و دو ، طراحی صحنه و ماکت سازی یک و دو ، طراحی صحنه نمایش عروسکی ، معماری داخلی یک و دو ، اسکیس و راندو ، آرایش صحنه ، دوخت لباس تئاتر ، نقد و تحلیل نمایش از منظر طراحی صحنه ، نورپردازی در تئاتر ، طراحی صحنه برای سینما و تلویزیون یک و دو ، کارگاه پیشرفته ی طراحی صحنه و ماکت سازی یک و دو ، طراحی صحنه و ماکت سازی، اپرا ، صدا در نمایش ، پروژه

بازارکار و آینده طراحی صحنه در ایران

متاسفانه وضعیت بازارکار برای رشته های هنری در ایران مناسب نیست و طراحی صحنه ام از این قائده مستثنی نیست. طراح صحنه میتواند طراح لباس خوبی هم باشد، همچنین میتواند در بخش معماری داخلی هم فعالیت بکند، و از طرفی هم میتواند با گروه های تئاتر و سینما و تلویزیون در پروژه ها همکاری کند.

درآمد و حقوق در رشته طراحی صحنه

میزان فعالیت و تمرین و تکرار شما کاملا در این موضوع تعیین کننده است اما باید در نظر داشته باشید که شما در ابتدا به عنوان دستیار در پروژه ها حضور دارید تا تجربه لازم را کسب کنید.

درواقع هرچقدر بیشتر تمرین کنید و مهارت کسب کنید میزان حقوق خود را افزایش میدهید .

در این مقاله از آموزشگاه کنکور هنریون تلاش کردیم که به صورت کامل آزمون عملی طراحی صحنه را معرفی کنیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله رشته طراحی صحنه مراجعه کنید.

چگونه با تیم هنریون مشاوره بگیریم؟

کافیه تو دایرکت هنریون یا تلگرام پی ام بدید و شرایط مشاوره کنکور هنر و ثبت نام در کلاس های کنکور هنر رو بپرسید. اگر هم به اطلاعات بیشتر نیاز دارید میتونید با شماره 09923083794 تماس بگیرید.(صرفا برای کسب اطلاعات بیشتر تماس گرفته شود)

 برای ثبت نام به آیدی تلگرام هنریون به نشانی honarioonf@ یا به پیج اینستاگرام هنریون به آدرس honarioon.group دایرکت بدید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها